Rate this post

بیمه اتکایی چیست؟

به توزیع جهانی ریسک ،بیمه اتکایی گفته میشود. یک از اصلی تری شاخصه های بیمه گری توزیع ریسک های  لول های مختلف در سطح وسیع است.شرکت های بیمه موظف هستند. در اسرع وقت خسارات وارد شده به بیمه شده و یا بیمه گزار خود را پرداخت نمایند. پرداخت خسارات وارد شده به بیمه شده هر شرکت منوط است به توزیع ریسک های وارد شده به شرکت که اگر این ریسک ها از توان شرکت بیمه فراتر باشد. شرکت بیمه توان عملکرد به تعهدات خود را از دست خواهد داد . ویا در اسرع وقت پاسخگوی خسارات وارده به بیمه شده نخواهد بود.

به همین منظور شرکت های بیمه ریسک های مازاد بر توان خود را به شرکتهای بیمه ای اتکایی منتقل میکنند.تا در صورت بروز خسارت در سطح وسیع بتوانند.درکوتاهترین زمان پاسخگوی بیمه گزاران خود باشند.

بیمه اتکایی چیست؟
در حال بارگذاری پخش کننده...
در حال بارگذاری پخش کننده...

شرکت های بیمه در ایران

شرکت های بیمه در ایران به 3 دسته اصلی تقسیم میشوند. شرکتهای بیمه مسقسم، شرکت های بیمه  اتکایی، و شرکت های بیمه ای که از تلفیق دو شرکت دیگر تشکیل میشوند. شرکت های بیمه مستقیم ،مجوز صدور انواع بیمه نامه، را از بیمه مرکزی دریافت نموده، و مستقیما میتوانند، تمامی لول های بیمه ای را صادر کنند.

(بیمه اتکایی چیست؟)شرکت های بیمه ای اتکایی، مجوز بیمه کردن ریسک های شرکت های بیمه مستقیم را به عهده دارند. و مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی دریافت نموده اند. و شرکتهای تلفیقی شرکت هایی هستند. که به لحاظ مالی از توانایی خوبی بهرمند بوده که ضمن  دریافت مجوز صدور انواع بیمه نامه ، مجوز اتکایی کردن شرکت های بیمه مستقیم را از بیمه مرکزی را هم بر اساس توانایی مالی خود دریافت نموده اند. و میتوانند ریسک های مازاد شرکت های بیمه مستقیم را  بیمه کنند.

انواع بیمه اتکایی

بیمه های اتکایی به دو بخش اصلی تقسیم میشوند. 1- بیمه اتکایی اختیاری 2- بیمه اتکایی اجباری

بیمه اتکایی اختیاری

شرکت های بیمه بر اساس قوانین بیمه گری، که از طرف بیمه مرکزی به شرکت های بیمه داخل هر کشور ابلاغ میشود، موظف هستند. ریسکهای مازاد بر سرمایه خود را در هر لول بیمه ای به یک شرکت بیمه دیگر که دارای مجوز اتکایی  میباشد،منتقل کنند.

بیمه اتکایی اختیاری در شرکت های بیمه به صورت موضعی و بر اساس نیاز هر شرکت وسیاستهای داخلی هر آنها تعیین میشود. این نوع بیمه برای شرکت های بیمه به صرفه نبوده و هزینه های آنها را بالا میبرد. نکته حائز اهمیت این است، که شرکت های بیمه اتکایی در خصوص پذیرش ،و یا عدم پذیرش، شرکت های بیمه مستقیم مختار بوده، و یا ریسک هایی را ممکن است پذیرا باشند، که همسو با اهداف داخلی آنها باشد.

بیمه اتکایی اجباری

در بیمه اتکایی اجباری شرکت بیمه موظف است.که درصدی از مبلغ حق بیمه دریافتی را به شرکت بیمه اتکایی اجباری پیشنهاد کند.و شرکت بیمه اتکایی مجبور به پذیرش آن است.اگر مبنای قرار داد بین دو شرکت بیمه سرمایه بیمه شده باشد. به آن اتکایی اجباری نسبی میگویند. و اگر مبنای آن، خسارت باشد، به آن قرار داد اتکایی مازاد خسارت گفته میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید